Téli vitaminhiány pótlása

Téli vitaminhiány pótlása – 6 tápanyag a tél túléléséhez

A hosszú téli hónapokban nem elég a lehangoló a hideg és a délutáni sötétedés, de fáradékonyabbnak érezzük magunkat, elmarad a vitaminhiány pótlása és sokkal könnyebben terítenek le minket a különböző megfázásos vírusok, egyéb fertőzések. Ennek nemcsak az időjárás az oka, hanem az is, hogy ősszel és télen nem tudunk olyan sok friss vitaminokban gazdag ételt fogyasztani, kevés a napsütés így kimerülnek a vitaminraktárak és az immunrendszer is meggyengül. Utánajártunk, hogy miért fontos a téli vitaminhiány pótlása, és hogy mely tápanyagokkal tudjuk legjobban erősíteni az immunrendszerünket télen!

D-vitamin a csontokért és a kórokozók ellen

A D-vitamin napfény hatására termelődik a bőrünkben. Téli időszakban jóval kevesebbet töltünk a szabadban és persze a napfényes órák száma is elenyésző a nyári hónapokhoz viszonyítva.

A D-vitamin igazi szupersztárnak számít és nem csupán az erős csontozat, izomzat támogatásában létfontosságú, hanem az immunrendszer működésében is kulcsszerepet játszik. A D-vitamin segíti a kórokozók elleni védekezést és szoros összefüggésbe hozzák az influenza, illetve az egyéb vírusfertőzések elleni védekezéssel is.

D-vitamin-hiány tünetei

Például kalcium felszívódási zavart okoz, amely csontbetegségekhez vezethet.

Miben van pédául: belsőségek, tejtermékek, tojás, tengeri halak, valamint vény nélkül kapható D-vitamin tartalmú táplálékkiegészítők.

C-vitamin immunerősítésre

A vízben oldódó C-vitamint folyamatosan nekünk kell bevinni a szervezetbe. A C-vitamin erősíti az immunrendszert, a sejteket, erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással bír.

C-vitamin-hiány tünetei

Fáradékonyság, rossz közérzet, fertőzések, ínyvérzés, nehezen gyógyuló sebek hívhatják fel a figyelmünket a C-vitamin hiányára.

Miben van például: gyümölcsök-citrusok, zöldségek-pl. káposzta, brokkoli, paprika, paradicsom, valamint C-vitamin tartalmú vény nélkül is kapható táplálékkiegészítők.

Téli vitaminhiány pótlása
Téli vitaminhiány pótlása

Cink a sejtekért és a kórokozók ellen

A cink egy nyomelem, ami az immunrendszer és az idegrendszer működésére, valamint a sejtosztódásra, sejtképzésre van nagy hatással. A cink segít a kórokozók elleni védekezésben és állítások szerint képes lerövidíteni a megfázásos betegségek gyógyulási időtartamát is.

Cinkhiány tünetei – vitaminhiány pótlása

A cink hiányára a gyakori fertőzések, bőrproblémák, hajhullás és olykor a látásromlás hívja fel a figyelmet.

Miben van például: marhahús, osztriga, hüvelyesek, olajos magvak, diófélék, valamint táplálékkiegészítők.

B-vitamin az idegrendszerért és a vérképzéshez

A B vitaminok támogatják az idegrendszert, a haj-, a bőr egészségét, az izmok, valamint a bélrendszer, az agy és a máj működését is.

B-vitamin-hiány tünetei

B-vitaminok hiányában például fáradtság, izomkárosodás, bőrproblémák, koncentrációzavar léphet fel.

A B1-vitaminnak idegvédő hatása van, aminek különösen nagy szerepe van téli, napfényszegény időszakokban.

Miben van például: müzli, diófélék, olajos magva, húsfélék

A B12-vitaminra van szükség a sejtek működéséhez, a vérképzéshez, az idegrendszer támogatására.

Miben van például: tojás, tengeri halak, olajos magvak, hüvelyesek, tejtermékek

B2-vitamin

Zsírsavak lebontásához, széndhidrátok anyagcseréjéhez, szövetekhez, nyálkahártyákhoz nyújt támogatást.

Miben van például: zöldségek – pl. spenót, spárga, gyümölcsök – alma, gyömbér

Ha szükséges és a táplálékkal nem tudunk elegendő B-vitamint biztosítani akkor patikákban és drogériákban kapható komplex B-vitamin készítményekkel is kiegészíthetjük az étrendünket.

Vas a megfelelő oxigénszintért

A vasnak kiemelkedő szerepe van az oxigén- és széndioxid szállításban, a hemoglobin és a mioglobin szintézisben, a fehérjék képzésében és az enzimek működésében.

Vashiány tünetei – vitaminhiány pótlása

A vashiány esetén például fáradtság, energiahiány, szívproblémák, sápadtság, bőr-, haj- és körömbetegségek, fejfájás, hangulatingadozás és koncentrációzavar alakulhat ki. Súlyosabb vashiány esetén kialakulhat a vashiányos vérszegénység.

Miben van például: hús, hal, tojás, spenót, sóska. Szakorvos javaslatára vastartalmú étrend-kiegészítőkkel is kiegészíthetjük a táplálkozásunkat.

Omega-3 zsírsavak a szívért

Az elmúlt évtizedekben egyre többet tudunk az omega-3 zsírsavak fontosságáról. Mérséklik a vér koleszterinszintjét, ezzel csökken az szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Az idegrendszer és a sejtek felépítésében is szerepük van.

Omega zsírsavak hiányának tünetei

Az Omega zsírsavak hiányát a száraz-, érzékeny bőr és haj, hangulatváltozások, bélproblémák, kiszáradt szem, magas koleszterinszint, szív- és érrendszeri megbetegedések, illetve ízületi fájdalmak is jelezhetik.

Miben van például: tengeri halak, szójaolaj, repceolaj, lenolaj, tojás, hús

Tekintettel arra, hogy a magyar lakosság nagy része kevés tengeri halat fogyaszt, kiegészíthetjük táplálkozásunkat vény nélkül kapható Omega zsírsav tartalmú étrend-kiegészítőkkel is.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük